Lyhyesti yhteenvetoa osasta pedagogisia malleja sekä ideoita, miten hyödyntää erityisesti JYU:n tarjoamia työkaluja mallien tukena (Moodle, Moniviestin, pilvipalvelut) tai sometyökaluja
- Aktivoiva opetus
- Oppijan aktivointi tiedon tuottamiseen, pois tiedon toistamisesta
- Olennaista oppijan aiemmat käsitykset, oppimisprosessin reflektointi sekä vertaispalaute
- Kirjoittaminen on keskeistä, mutta vaihtoehtoisesti opitaan myös mobiilisti kuvaamalla tai videoimalla [Kansio, Keskustelualue, Videot Moniviestimessä]
- Yhteisöllinen oppiminen
- Olennaista vertaisoppiminen ja vertaisarviointi
- Oppimistehtävät [Keskustelualue, Ryhmäwiki. Tarvittaessa näkyvät ryhmät eli voi lukea, mutta ei muokata toisen ryhmän tuotoksia.]
- Vertaisarviointi [Keskustelualue, Työpaja]
- Yhteisten esitysten työstäminen pilvipalveluissa: esim. dokumentti, ppt-esitys sekä valmiin tuotoksen palauttaminen Moodleen [Kansio, Ryhmäpalautus Tehtävässä]
- Oppimistehtävän tuotos videona, jakelu Moniviestimessä ja linkki tiedoksi muille [Keskustelualue]
- Ongelmakeskeinen oppiminen
- Oppijat voivat etsiä taustamateriaalia autenttisista, aidoista ilmiöistä sekä löytää ongelmia havaintojen pohjalta [Esimerkkejä keskustelualueelle, Videot Moniviestimessä]
- Tiedonrakentelua yhdessä, ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen [Wiki tai tuotoksen palauttaminen Moodleen]
- Lopputuotos voi olla kirjallinen yhteenvedon sijaan myös muussa digitaalisessa muodossa: kuva, miellekartta, ppt-esitys, videoklippi [Kansio, Keskustelualue, Videot Moniviestimessä]
- Case-pohjainen oppiminen
- Oppimisprosessissa tiedot ja taidot ankkuroidaan todellisiin tilanteisiin.
- Ongelmanasettelun lähtökohtana erilaiset ilmiöt ja tapauskuvaukset: esim. artikkeli, videoklippi, äänitiedosto, jotka voivat toimia esim. verkkokeskustelussa herätteenä [Kansio, Keskustelualue, Videot Moniviestimessä]
- Tiedonrakentelussa: havainnointi, analysointi, yhtäläisyyksien löytäminen, omien selitysten muodostaminen. Teorian soveltaminen käytäntöön. [Wiki, Päiväkirja, Keskustelualue]
- Oppijat voivat toimia myös itse tapauskuvausten tuottajina: joko todellisista tai kuvitteellisista tilanteista [Videoklipit Moniviestimeen]
- Caset mukana myös reflektoinnissa: oppijan ennakkokäsitysten tai tietojen peilaamisen tukena, myös oppijan osaamisen arvioinnissa [Wiki, Päiväkirja]
- Projektit oppimisen menetelmänä
- Ei irrallisten harjoitustehtävien tekoa, vaan käytännön kehittämistoimintaa
- Projektilla on selkeät tavoitteet ja aikataulu sekä tietyt resurssit
- Yhteisöllisyys on yhdessä toimimista ja prosessin, tulosten ja oppimiskokemusten jakamista [Wiki tai tiedostojen työstäminen pilvessä, Keskustelualue, Collaborate-verkkokokous, Chat - tai esim. Whatsapp-ryhmät]
- Tutkiva oppiminen
- Pienryhmän yhteisöllinen tutkimusprosessi: oppijat pyrkivät selittämään ilmiötä syvällisemmin muodostamalla itse ongelmia ja kysymyksiä. Vaiheina kontekstin luominen, ongelmien asettaminen, työskentelyteorioiden luominen, kriittinen arviointi sekä toistuen syklisesti: syventävän tiedon etsintä, uusien tarkentuneiden työskentelyteorioiden luominen ja kriittinen arviointi sekä lopuksi lopputuotos.
- Prosessin aikana erityisesti reaaliaikaiset verkkokokoukset [Collaborate-verkkokokous, Chat] ja lopputuotos esille [Kansio, Keskustelualue, Videot Moniviestimessä]
- Simulaatiot oppimisessa
- Todellisten ilmiöiden mallintaminen
- Tavoitteena on taitojen harjoittelu, ajattelun aktiviointi, oman tai toisten toiminnan arviointi, lainalaisuuksien selvittäminen
- Tärkeää reflektoida ja jäsentää kokemus heti simulaation jälkeen [Ryhmä- tai yksilöwiki, Päiväkirja, Keskustelualue]
- Ilmiöpohjainen oppiminen
- lähtökohtana ovat todellisen maailman ilmiöt, joita tarkastellaan aidossa kontekstissa sekä niihin perehdytään oppiainerajat ylittäen
- sovelletaan eo. mainittuja tutkimusperustaisia pedagogisia malleja
- Käänteinen opetus (flipped classroom)
Lue lisää:
- Koli & Silander 2006: "Verkko-opetuksen työkalupakki - oppimisaihioista oppimisprosessiin", jossa on kuhunkin pedagogiseen malliin taulukko-työkaluja apukysymyksin suunnittelun avuksi