Thinglink - Usein kysytyt kysymykset


 

1. Mistä saan apua ThingLinkin käyttöön? 

Digipalvelut on koonnut ThingLinkiin liittyviä ohjeita HelpJYU-portaaliin

Lisäksi ThingLinkin oma ohjekeskus on hyvin kattava. Facebookista löytyvät myös ryhmät ThingLink opetuksessa sekä ThingLink education, joista voi löytää hyviä vinkkejä ja saada vertaistukea. 

Ohjelman käytön opetteleminen on opettajan itsensä vastuulla. ThingLink ei ole yliopiston hallinnoima ohjelma, joten sen käyttöön ei tarjota tukea yliopiston Digipalveluista.  

Digipalvelut auttaa kuitenkin kirjautumiseen liittyvissä kysymyksissä. Mikäli sinulla on ongelmia kirjautumisessa, lue ohje ja lähetä tarvittaessa tukipyyntö HelpJYU-portaalin kautta. 

 

2. Miten kirjaudun ThingLinkiin niin, että saan käyttööni yliopiston lisenssin? 

Katso kirjautumisohje HelpJYU-portaalista.

 

3. Voivatko opiskelijatkin käyttää ThingLinkiä yliopiston lisenssin kautta? 

Kyllä. Opiskelijat voivat käyttää ohjelmaa opettajien johdolla kursseilla. Itsenäinen työskentely onnistuu, mutta lisenssejä on rajatusti, joten käytön tulee olla opintoihin liittyvää. 

Ilman sisäänkirjautumista ThingLinkiin tuotetun materiaalin katseleminen on mahdollista esimerkiksi Moodlessa. Lisäksi ThingLinkiin on mahdollista luoda maksuton henkilökohtainen tili, mikäli ohjelmaa haluaa käyttää opintojen ulkopuolisissa projekteissa. 

 

4. Pääsevätkö opiskelijat katsomaan ThingLinkejä, mikäli jaetun ThingLinkin jako-ominaisuuksista on valittu "organisaationi"? 

Kyllä pääsevät. ThingLinkissä opiskelijat ovat samaa organisaatiota kuin henkilökunta. 

 

5. Voiko Thinglink-kuvaa tai -videota upottaa verkkosivuille? 

Julkisen ThingLinkin voi upottaa lähes mille tahansa verkkosivulle tai -alustalle. Myös esim. Moodleen upottaminen onnistuu upotuskoodin avulla. 

 

6. ThingLinkin tietoturva? 

 Thinginklin tietoturvaa on kuvattu palvelun kotisivuilla

 

7. Entä tietoturva suhteessa JY:n omiin säännöksiin nähden? 

Mikon vastaus webinaarin aikana: Ohjelman hankinnan yhteydessä käytiin läpi tietoturva-asiat yliopiston lakimiehen kanssa. Fokus tarkastelussa oli erityisesti opetuskäyttö (ei varsinainen tutkimustyökalu). 

 

8. Miten tietosuoja on huomioitu suhteessa yliopiston säännöksiin? Esim. jos opiskelijoiden suorituksia tai osasuorituksia tehdään sovelluksen piirissä? 

Tallenna ThingLinkiin ainoastaan sellaista aineistoa, joka voitaisiin periaatteessa julkaista internetissä julkisesti. Tämä rajaa ulkopuolelle henkilötietoaineistojen tallentamisen esim. tutkittavista, muista kolmansista osapuolista ja erityiset henkilötietoryhmät. 

Lue ThingLinkin oma tietosuojaan liittyvä FAQ-sivu

 

9. Miten voin asettaa suurikokoisia 360-asteen videoita ThingLinkiin? 

Suuret videotiedostot kannattaa asettaa ThingLinkiin pohjavideoiksi. Yksittäiseen ThingLinkiin interaktiiviseksi elementiksi linkatun videon kokorajoite on paljon tiukempi kuin pohjavideon. Tiedostokokojen rajoitukset löydät ThingLinkin tukikeskuksesta. 

 

10. 360-asteisia videoita ja kuvia varten pitää olla erikoiskamera? Mistä sellaista voi lainata yliopistolla? 

Digipalveluissa on 360-kamera, jota voidaan lainata opettajille. HelpJYU:n kautta on paras tavoitella kameraa. Poikkeusaikana tulee huomioida, että kameran lainaaminen edellyttää käyntiä Digipalveluiden tilassa Lähde-rakennuksessa. 

ThingLinkin kirjastossa on myös tarjolla valmiina paljon 360-videoita ja kuvia vapaasti käytettäväksi. 

 

11. Mobiiliappi ei toimi 

ThingLinkin mobiilisovellus ei toimi tällä hetkellä kunnolla, ja muun muassa kirjautuminen yliopiston tunnuksilla on osoittautunut mahdottomaksi. Asiasta on viestitty ohjelmiston kehittäjille. Tällä hetkellä ei siis kannata käyttää mobiiliapplikaatiota.