Tietoturva- ja tietosuojakäytännöt
Puhelimiin ja muihin mobiililaitteisiin tallentuu käytössä yhä enemmän henkilökohtaista ja yksityisyyden suojaan liittyvää tietoa.
Tietosuojan varmistamiseksi on toimittava kaikissa tilanteissa seuraavien periaatteiden mukaisesti:
- Palauta aina puhelin poistoprosessiin. Puhelin on henkilökohtainen työväline, joka palautetaan käytön päätyttyä aina poistoprosessiin (ks. ohje puhelin ja liittymän palautukseen).
- Älä luovuta puhelinta toiselle henkilölle. Puhelinta ei koskaan siirretä tai luovuteta toiselle henkilölle tai työntekijälle, vaan se palautetaan aina poistoprosessiin (jossa varmistetaan turvallinen tietojen poisto).
- Tärkeästä tiedosta vastaat sinä. Puhelimeen tallennetusta työhön liittyvästä tai henkilökohtaisesta tiedosta vastaa aina kaikissa tilanteissa päätelaitteen haltija.
- Tieto on aina vaarassa kadota. Puhelimen rikkoontuessa, palaututuksessa tai kadotessa puhelimeen tallennettuja tietoja ei saada enää tallennettua vaan tieto häviää pysyvästi.
- Tietoa voidaan käyttää väärin. Puhelimeen ei kannata tallentaa salaamattomana sellaista tietoa, jota voidaan käyttää pääsynä muuhun palveluun tai järjestelmään (esim. pankkitunnuksia).
Puhelimeen tallentuu mm.: sähköpostit, käyttäjätunnukset ja salasanat, tekstiviestit, kalenterimerkinnät, oma mahdollinen henkilökohtainen tai työtehtäviin liittyvä data
Tieto voi tallentua esim.: SIM-kortille, puhelimen sisäineen muistiin tai puhelimen ulkoiselle muistikortille
Henkilökohtaisten tai luottamuksellisten tietojen turvallisesta poistosta huolehditaan puhelimen ja liittymän palautuksen prosessissa, jossa puhelimen tietosisältö tyhjennetään Midaren toimesta. Vasta turvallisen tyhjennyksen jälkeen puhelin palautuu takaisin kiertoon ja uudelleen käytettäväksi.