Mitä teen jos verkkolevyt lakkaavat toimimasta tai häviävät näkyvistä?
Yliopiston verkkolevyt toimivat vain kampusverkossa. Jos et ole kampusverkossa, tarvitset VPN yhteyden kampusverkkoon (Ohje Win, Ohje Mac).
Jos käytät muita VPN ohjelmia Cisco AnyConnectin lisäksi (kuten esimerkiksi Freedome tai NordVPN) kokeile sammuttaa tällainen VPN verkkolevyjen käytön ajaksi. Useampi VPN ei toimi yhtä aikaa ja estää verkkolevyille pääsyn.
Yliopiston kannettaville koneille on asennettu Cisco Sign-In Before Login ominaisuus, voit yhdistää VPN yhteyden kampusverkkoon jo ennen koneelle kirjautumista. Jos tarvitset VPN yhteyttä heti koneen käynnistämisen jälkeen: koneen pyytäessä käyttäjätunnusta ja salasanaa, paina ensin oikealta alareunasta vasemmanpuolimmaista kuvaketta
kirjaudu VPN, ja kirjaudu koneelle vasta tämän jälkeen. Tällöin verkkolevyjen automaattinen yhdistäminen kirjautumisen aikana on mahdolista.
S:-asema
Jos S:-asema lakkaa toimimasta tai häviää näkyvistä, niin tässä tarkistuslista:
1. Onko Internet-yhteys aktiivinen? Jos ei, niin kytke se päälle.
2. Jos et ole kampuksella, onko VPN päällä? Jos ei ole, yhdistä VPN kampusverkkoon vpn.jyu.fi
3. Jos S:-asema on saatavilla resurssienhallinnan (File Explorer) kautta ja saat virheilmoituksen sitä avatessa, kirjoita suora polku osoiteriville:
\\fileservices.ad.jyu.fi\commonshare\
4.Kokeile käynnistää kone uudelleen
5. Jos asema ei vieläkään toimi ja S:-asema on näkyvissä resurssienhallinnass, niin tässä tapauksessa on suositeltavaa poistaa S:-asema kokonaan resurssienhallinnasta (File Explorer). Se onnistuu painamalla S:-asemaa hiiren oikealla ja valitsemalla "Disconnect". Koita tämän jälkeen avaamista uudestaan \\fileservices.ad.jyu.fi\commonshare komennolla. Jos haluat S:-aseman pysyvästi näkyviin, niin tässä käytetään verkkolevyn mapping toimintoa:
Miten saan verkkolevyt käyttöön etänä Windowsilla?
Miten saan verkkolevyt käyttöön etänä Macilla?
U:-asema
Jos U:-asema lakkaa toimimasta tai häviää näkyvistä, niin tässä tarkistuslista:
1. Onko Internet-yhteys aktiivinen? Jos ei, niin kytke se päälle.
2. Jos et ole kampuksella, onko VPN päällä? Jos ei ole, yhdistä VPN kampusverkkoon vpn.jyu.fi
3. Jos U:-asema on saatavilla resurssienhallinnan / File Explorerin kautta ja saat virheilmoituksen sitä avatessa, kirjoita suora polku osoiteriville:
\\fileservices.ad.jyu.fi\homes\käyttäjätunnuksesi
4.Kokeile käynnistää kone uudelleen
Jos ongelma ei selviä näillä ohjeilla, niin voit olla yhteydessä digipalveluihin Apua IT-ongelmaan- lomakkeella.