Salasana vaihdetaan OMA - Omien tietojen hallinta palvelussa jonne pääsee portaalin sso.jyu.fi kautta tai suoraan osoitteella account.jyu.fi
Jos muistat salasanasi, kirjaudu OMAan ja vaihda salasana Salasanan vaihto -sivulla. Jos et muista salasanaasi, aseta uusi salasana menemällä linkistä Unohditko salasanasi? ja tunnistautumalla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Kun olet asettanut uuden salasanan, vanha salasanasi voi olla tallennettuna monissa eri palveluissa ja laitteissa. Vanha salasana kannattaa korvata uudella mahdollisimman pian ongelmien välttämiseksi.
Automaattisesti kirjautuvat laitteet ja ohjelmistot voivat yrittää yhteyttä vanhalla salasanalla jopa useita kertoja minuutissa. Kun kymmenen peräkkäistä kirjautumisyritystä väärällä salasanalla tulee laskurissa täyteen, tunnus lukitaan 20 minuutiksi. Tunnus avautuu lukosta automaattisesti 20 minuutin jälkeen. Vääriä salasanoja laskeva laskuri nollautuu aina onnistuneesta kirjautumisesta.
Tunnuksen lukittuminen estää kirjautumiset kokonaan.
Jotta tunnus ei tällä tavalla kärsisi väärällä salasanalla tapahtuvista kirjautumisyrityksistä johtuvasta lukittumisesta toimi seuraavasti:
Jos käytät/olet käyttänyt:
Jos käytät/olet käyttänyt laitteella
langatonta verkkoa (WLAN, WiFi), kirjaudu uudella salasanalla käyttämiisi langattomiin verkkoihin, ja poista koneeltasi niiden langattomien verkkojen profiilit joita et aio käyttää. Kirjautuessa uusi salasana korvaa vanhan. Poistamalla langattoman verkon profiili laite unohtaa vanhan salasanan eikä yritä käyttää sitä kirjautumiseen.
Jos sähköposti tulee laitteelle automaattisesti, laitteella on sähköpostiprofiili jossa on tallessa salasana. Vaihda vanha salasana uuteen. Useimmat ohjelmat huomaavat ettei salasana toimi ja osaavat aktiivisesti pyytää uutta salasanaa. Jos muu ei auta, voit poistaa sähköpostiprofiilin laitteelta ja asettaa uuden profiilin uudella salasanalla.