Opiskelijoiden Microsoft 365- sähköpostisiirtymä


Kuva täydestä viikkokalenterista

 

Yliopiston tarjoamat Google Mail -sähköpostilaatikot tullaan vuoden 2023 aikana vaiheittain korvaamaan Microsoftin pilvisähköpostilaatikoilla. Siirtymästä tiedotetaan sähköpostitse tarkemmin siirtoajankohtien selvitessä.  Sähköpostin siirtoon saakka voit käyttää Google Mail -sähköpostia ja löydät Google Mail -ohjeet Isa-postin ja oheissovellusten tukisivustolta.

 

Miksi sähköpostisiirtymä tehdään? 

Muutoksen myötä kaikkien opiskelijoiden ISA-sähköpostitoiminnallisuus tulee liittymään osaksi laajasti opiskeluissa käytettävää Microsoft 365 -palvelutarjontaa. Muutoksen avulla yliopisto pyrkii tarjoamaan opiskelijoilleen entistä parempia työkaluja opiskelun tukemiseksi. Microsoftin pilvisähköposti on samassa järjestelmässä kuin yliopiston henkilökunnan sähköposti.

Siirto tulee myös parantamaan opiskelijoiden tietoturvaa, sillä pilvisähköpostiin kirjautuminen tulee edellyttämään monivaiheista tunnistautumista (MFA) Microsoftin MFA:n tullessa pakolliseksi. 

Mitä hyötyjä sähköpostisiirtymästä on minulle?

Sähköpostin siirrosta on mm. seuraavia hyötyjä:

  • Sama sähköpostijärjestelmä henkilökunnan kanssa
  • Teams-kalenteritoimintojen hyödyntäminen opiskeluissa
  • Enemmän henkilökohtaista tallennustilaa
  • Tietyt pluginit lähtevät toimimaan 

 

Mitä toimia sähköpostisiirtymä edellyttää minulta? 

Itse sähköpostisiirtymä ei edellytä toimia, mutta on hyvä varmistaa, että alla luetellut asiat ovat kunnossa, jotta uuden sähköpostilaatikon käyttö on mahdollista. 

  • Opiskelijasähköpostimääritykset on oltava tehtynä. Määritä käytössäsi oleva opiskelijasähköposti Oma-palvelussa Käyttäjätunnus ja sähköposti -välilehdeltä pudotusvalikosta kohdassa “Sähköposti”. Tehtyäsi määrityksen, paina ”Tallenna”.
  • Microsoft 365 palveluiden aktivointi on oltava tehtynä. Voit tarkastaa Microsoftin palveuiden aktivoinnin tilan Oma-palvelussa Palvelut -välilehdeltä. 
  • Microsoftin monivaiheinen tunnistautuminen (MFA) on oltava otettuna käyttöön, jotta Microsoftin pilvisähköpostilaatikkoa sekä muita Microsoftin palveluita voi käyttää MFA:n tullessa pakolliseksi. Microsoftin MFA:n pakotetun käyttöönoton aikataulut ja käyttöönotto-ohjeet voit tarkastaa monivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotton -sivuilta.

 

Miten kirjautuminen Outlookin sähköpostiin tapahtuu?

  • Kirjautuminen Outlookiin tehdään osoitteessa http://outlook.jyu.fi  
  • Sähköpostiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksellasi (tunnus@jyu.fi) ja vanhalla salasanallasi. 
  • Puhelimella sähköpostia käytetään Outlook-sovelluksen kautta. Katso ohjeet Outlook-sovelluksen käyttöönottoon Android -puhelimeen täältä ja iOS -puhelimeen täältä.    
  • Outlookiin kirjautuminen vaatii Microsoftin MFA:n käyttöönoton. MFA:ta ei kysytä jokaisella kirjautumiskerralla. Ohjeet MFA:n käyttöönottoon löydät täältä. 

 

Opiskelijasähköpostisiirto

Haluatko siirtyä exchange-sähköpostin käyttäjäksi ensimmäisten joukossa? Voit pyytää sähköpostisiirron käynnistämistä täyttämällä tämän lomakkeen. 

 

Lisätietoja ja ohjeita käyttöönoton ja käytön tueksi

Mikäli sinulla on sähköpostisiirtymään liittyen on kysyttävää, voit olla yhteydessä digipalveluiden asiantuntijoihin Apua IT-ongelmaan- lomakkeella.