Microsoft MFA:n käyttöönotto Teams (guest)


Monivaiheinen tunnistautuminen (MFA = Multi-Factor Authentication) tarkoittaa palveluun kirjautuvan käyttäjän todentamista useammalla tunnistautumismenetelmällä kuin pelkällä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen kirjautuminen varmistetaan vielä palveluun liittämälläsi älypuhelinsovelluksella (Microsoft Authenticator), jossa periaate samankaltainen kuin pankkipalveluihin kirjautumisessa. 

 

Käyttöönotossa menee muutama minuutti ja käyttöönotto suositellaan tehtäväksi tietokoneella ja tarvitset lisäksi älypuhelimen (joko Android tai iPhone), johon palvelu liitetään. 

 

1. Aloita päivittämällä puhelimesi uusimpaan versioon. 

 

2. Jos sinut kutsutaan Jyväskylän Yliopiston Teams alustalle ekaa kertaa, lähtee asennus siitä kun klikkaat sähköpostiisi lähetetyn kutsun "Open Microsoft Teams"- nappia. Hyväksy liittyminen Jyväskylän Yliopiston alustalle klikkaamalla "Hyväksy".

Kutsu hyväksyä liittyminen Teams alustalle

3. Jos olet jo kutsuttu Jyväskylän Yliopiston Teams alustalle, alkaa Microsoft MFA asennus kun siirryt Teamsissa Jyväskylän Yliopisto (guest)- alustalle. Saat ilmoituksen "Lisätietoja tarvitaan/More information required". Tämä on MFA:n asennuksen ensimmäinen askel. Klikkaa "Seuraava".

MFA:n asennuksen ensimmäinen sivu "Lisätietoja tarvitaan"

4. Lataa sovellus. Seuraavaksi ohjelma pyytää latamaan Microsoft Authenticator- sovelluksen. Voit ladata sovelluksen Android laitteella Google Play- sovelluskaupasta tai Applen laitteissa Apple App Storesta. Huomioithan, että sovellus on ilmainen ja sovelluksesta löytyy tämä logo: Microsoft Authenticator logo. Sininen lukko jonka sisällä hahmo  (Tarvittava käyttöjärjestelmä puhelimelle Android 8.0 tai uudempi, iOS 14.0. tai uudempi)

 

Älä avaa vielä sovellusta! Jatketaan hetki vielä asennusta tietokoneella. Klikkaa "Seuraava".

Tietokone ehdottaa latamaan sovelluksen puhelimeesi

5. Seuraavaksi olemme kohdassa "Määritä tilisi". Jatka eteenpäin klikkaamalla "Seuraava".

Määritä tilisi- ikkuna.

6. Päästään kohtaan jossa luetaan tietokoneelta QR-koodi. Siirrytään asennuksessa puhelimeen.

QR-koodi

7. Avaa Microsoft Authenticator sovellus jonka olet ladannut sovelluskaupasta. Klikkaa "Hyväksy", jonka jälkeen "Jatka".

Etusivu kun avaat sovelluksen ensimmäistä kertaa

6. Tämän jälkeen Microsoft Authenticator- sovellus ehdottaa tilin lisäystä. Valitaan "Skannaa QR-koodi".

Huom! Microsoft Authenticator- sovellukseen tilin lisäys vain ja ainostaan QR-koodia käyttämällä! Muuten sovellus ei toimi.

Valitse "Skannaa QR-koodi"

7. Hyväksy puhelimen kameran käyttö, jotta voit skannata QR-koodin. Valitse "Vain tämän kerran" tai "Sovellusta käytettäessä". Skannaa QR-koodi tietokoneen ruudulta.

Hyväksy kameran käyttö

8. Huomaat, että Microsoft Authenticator- sovellukseen on ilmestynyt tili Jyväskylän Yliopisto- sahkopostiosoitteesi_gmail.com#EXT#@jyu.onmicrosoft.com (esimerkki osoite) Tämä kertoo tilin lisäyksen onnistunneen.

Siirrytään takaisin tietokoneelle. Klikkaa "Seuraava".

Tietokoneen QR-koodi- koodi, jatketaan tietokoneella asennusta. Klikkaa "Seuraava"

9. Tämän jälkeen ohjelma testauttaa, että Microsoft Authenticator ohjelma toimii. Ruudulle ilmestyy kaksi numeroa, jotka käyt syöttämässä puhelimen Microsoft Authenticator- sovellukseen. Laita numero tyhjään kenttään joka ilmestyy puhelimen sovellukseen. Klikkaa "Kyllä". Sovellus pyytää tämän jälkeen sinun puhelimen näytönsuoja- koodin, kasvotunnistuksen tai sormenjäljen vahvistukseksi.

Microsoft Authenticator- sovellukseen ilmestyvä ikkuna.

10. Kun olet hyväksynnyt kirjautumisen Microsoft Authenticator- sovelluksella, saat tietokoneelle ilmoituksen, että kirjautuminen/ilmoitus hyväksytään. Klikkaa "Seuraava".

Ilmoitus hyväksytään

11. Asennus on valmis. Kuittaa klikkaamalla "Valmis". Tämän jälkeen Jyväskylän Yliopiston Teams aukeaa.

 

Yleiset ongelma tilanteet:

 

1. Olet kirjautunut sisään Microsoft Authenticator- sovellukseen, mutta Teams edelleen ilmoittaa, että "Lisätietoja tarvitaan".

2. Puhelimesi on mennyt rikki tai kadonnut. Kuinka saan Microsoft MFA:n uudelleen käyttöön?

3. Minulta ei löydy älypuhelinta

4. Google Play tai Apple Store ilmoittaa Microsoft Authenticator- sovellusta etsiessä, että "Sovellus ei toimi laitteellasi"

5. Puhelin ei lue QR-koodia. Keinoja joita kokeilla:

 

Eikö ongelmaan löytynyt ratkaisua?

Ole meihin yhteydessä HelpJYU lomakkeella: Apua IT-ongelmaan