This site requires JavaScript to be enabled
Tämän artikkelin päivitetty versio on saatavilla. Klikkaa tästä siirtyäksesi uusimpaan versioon.

Aktiviteettien arvioinnin määrittely Moodlessa

4 katselua

16.0 - Viimeksi muokattu 14.02.2025 Tarkistaja: Marianne Laapio

15.0 - Viimeksi muokattu 23.01.2025 Tarkistaja: Marianne Laapio

14.0 - Viimeksi muokattu 13.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

13.0 - Viimeksi muokattu 09.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

12.0 - Viimeksi muokattu 09.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

11.0 - Viimeksi muokattu 09.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

10.0 - Viimeksi muokattu 08.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

9.0 - Viimeksi muokattu 08.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

8.0 - Viimeksi muokattu 06.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

7.0 - Viimeksi muokattu 01.02.2023 Tarkistaja: Anna-Maria Laattala

6.0 - Viimeksi muokattu 02.08.2022 Tarkistaja: Janne Huttunen

5.0 - Viimeksi muokattu 01.08.2022 Tarkistaja: Janne Huttunen

4.0 - Viimeksi muokattu 01.08.2022 Tarkistaja: Janne Huttunen

3.0 - Viimeksi muokattu 01.08.2022 Tarkistaja: Janne Huttunen

2.0 - Viimeksi muokattu 01.08.2022 Tarkistaja: Maiju Valkeinen

1.0 - Luotu 01.08.2022 Tekijä: Maiju Valkeinen

Aktiviteettikohtaiset arvioinnit otetaan käyttöön aina ko. aktiviteetin asetuksista, kohdasta Arviointi. Olemassa olevan aktiviteetin arviointiasetuksiin pääsee klikkaamalla kurssisivulla Muokkaa ja aktiviteetin sisällä valitsemalla asetukset (ratas) ja Muokkaa.

 

Arvioinnin tyyppi

Arvioinnin tyyppi voi olla Ei arviointia, Pisteet (oletus) tai Asteikko. Valitsemalla tyypiksi pisteet voit lisätä Maksimiarvosanan (maksimipisteet) esimerkiksi tentille tai valitsemalla tyypiksi Asteikon voit valita valmiista asetuksista haluamasi asteikon, esim. 0-5 (tasaluvut), hyväksytty/hylätty tai hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Huomaathan, että valitsemalla arvioinnin tyypin, Moodle antaa sinun joko valita Asteikon tai syöttää maksimiarvosanan/pisteet, et tarvitse molempia.

 

Arviointimenetelmä

Arviointimenetelmäksi voi valita Yksinkertainen, suora arviointi, arviointifraasit tai arviointimatriisin. Esimerkiksi esseiden arvioinnissa on usein helpompi tehdä arviointia, jos käyttää arviointimatriisia, jonka avulla voi arvioida esseetä useasta eri näkökulmasta.

 

Arviointimatriisi

Arviointimatriisilla voit tehtävän arvioinnin kohdalla arvioida suoraan eri osa-alueet, joista lasketaan oletusasetuksilla keskiarvo työn arvosanaksi.

Arviointimatriisin luominen tehtävässä

Lisää ohjeita Moodledocsissa: Arviointimatriisin ohje

Arvosanojen kategoria

Arviointikirjaan voi lisätä kategorioita, joilla määrittelet arvosanan useammasta eri tehtävästä. Esimerkiksi vaadittaessa opiskelijaa avaamaan kymmenen eri keskustelualueen aloitusta, niiden arvioinnit voidaan niputtaa yhteen "keskustelutehtävät"-kategoriaan. Kategorialle voidaan määritellä yhteenvetona arviointi, esimerkiksi arvosanojen keskiarvo.

Lisää ohjeita Moodledocsista: Arvioinnit, Asetukset (ent. Kategoriat ja kohteet)

Lisäksi kategorioihin voidaan määritellä painotuksia, kuten "keskustelutehtävät" muodostavat 50% kurssin arvosanasta.

Lisää ohjeita Moodledocsissa: Arvosanojen painotus, Kategoriat ja painotus kategorian sisällä

 

Vaiheistettu arviointiarvioinninvaiheistuksenvaiheet.png

Voit vaiheistaa arviointia, jolloin opiskelijat saavat väliajoin lisätietoa arvioinnin etenemisestä. Vaiheistetun arvioinnin avulla voit kerralla julkaista arvosanat kaikille kurssin opiskelijoille.

 

Opettajan palaute Tehtävä-aktiviteetissa

 

 

 

 

Arviointimatriisi tehtävässä (ohje)

Opettaja voi tehdä itse taulukkomuotoisen työkalun arviointinsa tueksi (huom. voit myöhemmin käyttää samaa matriisia toisissa tehtävissä ja toisilla kurssialueilla). Arviointimatriisi kannattaa julkaista opiskelijoille jo etukäteen tehtävänannon yhteydessä.

 

Opiskelijoiden vertaisarvioinnin ohjaaminen