Aktiviteettikohtaiset arvioinnit otetaan käyttöön aina ko. aktiviteetin asetuksista, kohdasta Arviointi. Olemassa olevan aktiviteetin arviointiasetuksiin pääsee klikkaamalla kurssisivulla Muokkaa ja aktiviteetin sisällä valitsemalla asetukset (ratas) ja Muokkaa.
Arvioinnin tyyppi
Arvioinnin tyyppi voi olla Ei arviointia, Pisteet (oletus) tai Asteikko. Valitsemalla tyypiksi pisteet voit lisätä Maksimiarvosanan (maksimipisteet) esimerkiksi tentille tai valitsemalla tyypiksi Asteikon voit valita valmiista asetuksista haluamasi asteikon, esim. 0-5 (tasaluvut), hyväksytty/hylätty tai hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Huomaathan, että valitsemalla arvioinnin tyypin, Moodle antaa sinun joko valita Asteikon tai syöttää maksimiarvosanan/pisteet, et tarvitse molempia.
Arviointimenetelmä
Arviointimenetelmäksi voi valita Yksinkertainen, suora arviointi, arviointifraasit tai arviointimatriisin. Esimerkiksi esseiden arvioinnissa on usein helpompi tehdä arviointia, jos käyttää arviointimatriisia, jonka avulla voi arvioida esseetä useasta eri näkökulmasta.
Arviointimatriisi
Arviointimatriisilla voit tehtävän arvioinnin kohdalla arvioida suoraan eri osa-alueet, joista lasketaan oletusasetuksilla keskiarvo työn arvosanaksi.
Lisää ohjeita Moodledocsissa: Arviointimatriisin ohje
Arvosanojen kategoria
Arviointikirjaan voi lisätä kategorioita, joilla määrittelet arvosanan useammasta eri tehtävästä. Esimerkiksi vaadittaessa opiskelijaa avaamaan kymmenen eri keskustelualueen aloitusta, niiden arvioinnit voidaan niputtaa yhteen "keskustelutehtävät"-kategoriaan. Kategorialle voidaan määritellä yhteenvetona arviointi, esimerkiksi arvosanojen keskiarvo.
Lisää ohjeita Moodledocsista: Arvioinnit, Asetukset (ent. Kategoriat ja kohteet)
Lisäksi kategorioihin voidaan määritellä painotuksia, kuten "keskustelutehtävät" muodostavat 50% kurssin arvosanasta.
Lisää ohjeita Moodledocsissa: Arvosanojen painotus, Kategoriat ja painotus kategorian sisällä
Vaiheistettu arviointi
Voit vaiheistaa arviointia, jolloin opiskelijat saavat väliajoin lisätietoa arvioinnin etenemisestä. Vaiheistetun arvioinnin avulla voit kerralla julkaista arvosanat kaikille kurssin opiskelijoille.
Opettajan palaute Tehtävä-aktiviteetissa
- Klikkaa Tehtävä-aktiviteetti auki
- Valitse yhteenvedosta Näytä kaikki palautukset
- Verkkotekstipalautuksen voit klikata näkyviin suurennuslasikuvakkeesta Näytä palautus. Palautetun tiedoston voit ladata itsellesi tiedoston nimeä klikkaamalla tai avata sen selaimessa valitsemalla 'Arviointi'. Voit syöttää arvosanan/pisteet suoraan arviointikenttään ja sanallista palautetta rivin loppupäässä olevaan Palaute-kenttään.
- Jos valitset oranssin Arviointi-painikkeen, niin pääset arvioimaan suoraan yksittäisen opiskelijan tehtävää (annotointi). Voit selata useampisivuisia palautuksia vasemmasta ylälaidasta sekä vaihtaa käyttäjää sivun oikeasta ylälaidasta nuolinäppäimillä.
- Voit tehdä merkintöjä tiedostoon (opiskelija saa PDF-tiedoston, jossa on opettajan kommentit) tai anna sivupalkkiin palautetta.
- Jollet halua, että palautteesta lähtee heti tallentamisen jälkeen opiskelijalle sähköpostia, poista sivun alalaidasta Ilmoita Opiskelijoille valinta ja Tallenna muutokset.
- Opettaja voi myös lisätä oman palautetiedoston esim. tehdä korjauksia opiskelijan Word-tiedostoon Wordin Jäljitä muutokset/Track changes -työkalulla) tai vaikka äänipalautetiedoston, mikäli opettaja Tehtävä-aktiviteettia luodessaan määrittää asetuksista Palautemuodot: Palautetiedostot -valinnan.
Arviointimatriisi tehtävässä (ohje)
Opettaja voi tehdä itse taulukkomuotoisen työkalun arviointinsa tueksi (huom. voit myöhemmin käyttää samaa matriisia toisissa tehtävissä ja toisilla kurssialueilla). Arviointimatriisi kannattaa julkaista opiskelijoille jo etukäteen tehtävänannon yhteydessä.